Etiketter på EU-dæk: hvad står der på etiketten?

Det er ikke kun vaskemaskiner og køleskabe, der har en etiket på grund af bestemmelser fra EU, men dæk har også siden den 1. november, været 2012 forsynet med en EU-etikett. Vi forklarer mærkningsordningen nedenfor.

Hvilke kriterier angiver etiketten på dækkene?

De som er ansvarlige har besluttet at opdele oplysninger i tre vigtige kriterier: brændstoføkonomi, sikkerhedsfunktioner og støjniveau af enten sommer- eller vinterdæk.

Brændstofeffektivitet

Etiketten angiver effekten af A (Meget god) til G (lav). Klasse D findes ikke. Forskellen i brændstofforbrug mellem rejser med klasse A og klasse G linjer kan ifølge kommissionens beregninger være op til 7,5% og endnu højere inden for den kommercielle sektor. Forbrug stiger med 0,15 liter op til klasse G i en bil med et gennemsnitlige forbrug på 6,6 liter pr. 100 kilometer i klasse A.

Sikkerhedsfunktioner

Disse har igen blevet opdelt i klasser fra A til G, hvor F er den korteste bremselængde og den maksimale bremselængde er opdelt baseret på våde forhold. Klasse D findes ikke her heller. Bremselængden med et klasse A-dæk kan ifølge kommissionen være op til 18 meter kortere ved en hastighed på 80 m/time. Der er en reduktion på op til 30% på våde veje.

Støjniveau

Støjniveauet er udtrykt i decibel uden kategorier, men kun med et nummer og et symbol til venstre. Dette piktogram har tre striber. Jo flere sorte striber, jo højere støjniveau. Fra dette år, vil en ny støjgrænse anvendes af EU. Hvis de tre striber er sorte, har dækket nået den tidligere gældende grænse. To sorte linjer betyder, at den nye grænse er overholdt eller er under grænsen med op til 3 decibel. En udkant symboliserer et underløb af mere end 3 decibel. Selvfølgelig, afhænger de faktiske værdier af de tre kategorier kørestil, stand af køretøj og miljøforhold under kørslen.

Bredde: Højde: Diameter:
Hastighed indeks:

Hvad angiver ikke etiketten på dækket?

Generel håndtering (bremsning, stabilitet, osv.) på tørre veje, fordi europæisk dæk ofte forventes at være en del af EU-standarden. Egenskaber ved akvaplaning, slitage, adfærd på vinterveje. Alle disse oplysninger skal tilrettelægges forskelligt af føreren, for eksempel ved At studere dæktests. BRV (Federal Trade Association af Tyrus og Håndværk Vulcanizer) og WDK (tysk forening dækindustrien handel) påpeger, at EU-mærkat på dæk er vigtige, men giver ikke nogen oplysninger om dækkene.

Hvad er etiketten til?

Etiketten er ydet i henhold til den europæiske forordning om mærkning af dæk ifølge EF/1222/2009. Målet er at fastholde og forbedre sikkerhed, miljøbeskyttelse og teknisk kontrol. Etiketten fremmer rolige og trygge dæk med lavt brændstofforbrug, der kun er sikkert, når det kommer til vådgreb.

Hvor kan jeg finde etiketten?

Der er et krav om mærkning. Producenter, importører og forhandlere er ansvarlige for det. Leverandørerne skal indeholde etiketten i reklamemateriale og offentliggøre det på hjemmesiden. Desuden et klistermærke placeret på slidbanen. Forhandlerne skal sikre, at dækkene har fået udstedt en sådan etiket eller mærke synligt i umiddelbar nærhed af dækket og vist til kunden før købet. Hvis kunden ikke ser ordentligt på dækkene, før de køber dem, for eksempel, når de køber online, skal oplysningerne være tilgængelige. Forhandlere der sælger biler, herunder dækkene, bør også give oplysninger på etiketten, før de køber noget. Hertil får køberne altid oplysninger på eller sammen med fakturaen. EU har meget strenge regler. Derfor anfører de hvor meget lim der skal findes, nemlig mindst 7,5 x 10 tommer bred og høj, men ikke mere end 250 kvadratcentimeter og højst 22 centimeter.

Hvilke dæk gælder EU-etiketten til?

Den etiketten som blev bestemt den 1. november 2012 for alle lette og tunge dæk til køretøjer, der blev fremstillet efter den 30. juni 2012. Med undtagelse af motorcykeldæk, regummierede dæk, off-road dæk til erhvervskøretøjer, vintage dæk (fælge til køretøjer registreret før den 1. oktober 1990 for første gang ), T-type reservehjul med en hastighed på op til 80 km/t til en fælgdiameter på mindre end 254 mm (10 tommer) eller større end 635 mm (25 tommer), dæk med specifikke forbedringer af trækkraft, såsom toppe- og racerdæk.

Abonnér på nyhedsbrev

Svar til: {{replyComment.author}}
alle felter skal udfyldes
Kommentar blev sendt med succes

Tilbage til toppen