Ikke all daek er lavet ens. Forskellige typer af dæk anvender omhyggeligt konstruerede gummiforbindelser der maksimerer ydeevnen under bestemte temperaturforhold. Endvidere er slidbanemønstre finindstillet saa de optimerer håndteringsegenskaberne under forskellige vejrforhold. Før du vælger dit næste sæt dæk, boer du overveje, hvilken type der passer bedst til dine kørselsbehov.
All-Season Dæk: altmuligmanden
All-season dæk er designet til at blive brugt året rundt under alle vejrforhold. De er konstrueret af en gummiforbindelse, der er blød nok til at kunne klare vintertemperaturer, mens de stadig giver tilstrækkelig god håndtering i varmt vejr. Deres slidbanemønstre er designet primært saa de er I stand til fordele regnvand, mens de stadig er brugbare under snevejrforhold. Men deres alsidighed kommer med flere kompromiser.
Hvis du bor i et sæsonbestemt klima, der ikke erfarer meget snefald, er all-season dæk et godt valg, så længe at din foerste prioritet ikke er at faa maksimal håndteringsniveau ud af din bil. Du kan saette dem paa og være sikker på, at de vil give tilstrækkeligt greb under alle forhold uden at du beoever at skifte daek, naar aarstiderne skifter.
Sommerdæk: Ydelseshåndtering for kørsel entusiaster
Hvis du bor i et varmt klima eller hvis du nyder at koere på kurvede veje, skal du vælge et sæt sommerdæk. Ved temperaturer over 40 grader Fahrenheit er deres gummiforbindelse blødere end all-season dæk, og de kan give et væsentligt forbedret greb. Men hvis temperaturen falder under 40 grader Fahrenheit, saa vil gummiblandingen blive haard og er tilbøjelig til at revne.
I modsætning til den populære forstand saa giver sommerdæk ikke nødvendigvis daarligere ydeevne under regnfulde i forhold til koersel under tørvejr. Slidbanemønsteret på almindelige sommerdæk er lige så effektiv til at fordele vand som slidbanen paa all-season daek.
Men der er forskellige kategorier af sommerdæk, der faktisk ofrer greb under våde forhold. Højtydende sommerdæk giver øget greb på tørre veje og giver stadig en god præstation i vådt vejr. Ultra-højtydende sommerdæk er mere tilbøjelige til at glide under våde forhold, men de øger din bils håndteringsevne kraftigt under tørre forhold. Hvis du er en ægte bilentusiast, saa kan du vælge dæk med maksimal ydelse. De er meget mere tilbøjelige til at glide og hydroplanere i regnen, men de vil give dig kompromisløs præstation på tørre veje.
Vinterdæk: Overlev de snedækkede årstider
Hvis du bor i et område, der faar betydeligt snefald, er det en god ide at saette vinterdæk paa, før snestormene begynder at komme. Vinterdæk har en gummiforbindelse indstillet som giver et maksimalt greb i temperaturer under 40 grader Fahrenheit. Deres slidbanemønster er designet til at rive gennem sneen og give dig maksimal ydeevne. Faktisk vil mange forhjulstræk og baghjulsdrevne biler, der er udstyret med vinterdæk, koere bedre i sne end alle kørestyrede biler, der er udstyret med standard sæsondæk.
Problemet er, at flere gange at paa- og afmontere det samme sæt dæk kan svække sidevæggen og gøre dine dæk usikre. Hvis du vil have det bedste af begge verdener, skal du købe et ekstra sæt hjul med vinterdæk installeret. På den måde kan du nyde det gode håndteringsarbejde forbundet med sommerdæk det meste af året, så du kan bytte til vinterdækhjulene, så snart temperaturen falder.
Til det utrænede øje kan forskellen paa daekkened virke ret simple og ubetydelige. Men de er faktisk en af de vigtigste komponenter på din bil, når det kommer til sikkerhed og ydeevne. Uanset hvor mange airbags og elektroniske stabilitetsfunktioner din bil er udstyret med, saa er dine dæk det eneste, der forbinder dig med asfalten. Et omhyggeligt udvalgt sæt dæk kan gøre din bil meget sikrere, hurtigere og mere effektiv.