Lad os gå lige til det. Vægten betragtes normalt som pluspunktet, når vi taler om aluminiumfælge. Udtalelsen "aluminiumfælge er lettere end stålfælge og forbedrer derfor køreoplevelsen" er dog ikke sand nu om dage. Selvfølgelig er hovedindholdet af aluminium et let metal og derfor er det ikke så tungt som stål som hovedsageligt består af jern. Imidlertid er vægtykkelserne af moderne stålfælge blevet så tynde på grund af fremskridt inden for teknologi, at forskellen i vægt næppe kan ses. Især når en pæn aluminiumfælg kombineres med et stort eller bredt dæk, er vægtproblemet ugyldigt. Selvfølgelig er der undtagelser: De meget meget dyre aluminiumfælge med magnesium indhold (magnesiumfælge) og carbonfælge lavet af carbonfiber er ultra-lette, men simpelthen for dyre til privat brug. De bruges mest i motorsport.
Yderligere beslutningskriterier
Stabilitet
Stålfælgene lavet af rullet stål er standarden specielt til små biler. Stålfælge kommer tit i to dele og består af selve fælgen og hjulskiven eller hjulnøglen. Delene er svejset sammen så varme og stress ikke kan forårsage skade på sømmene. Aluminiumfælge hældes ofte i og males derefter. Hvis fælgen består af to dele (fælgbrønd og fælgbase), er disse skruet sammen. De tilføjer andet metal til fælgen, for eksempel jern, for at øge stabiliteten for dem, der anser aluminium at være for blødt. Det er korrekt at kalde alufælge for aluminiumfælge.
Robusthed
For dem, der ofte kører på ikke asfalterede veje, anbefales det at bruge stålfælge. Dette materiale er meget mere robust end let metal. Vejsalt beskadiger kun fælgene visuelt, selve strukturen forbliver den samme. Hvis fælgene rammes hårdt på en kantsten kan de normalt nemt repareres. Selvom stålfælge ruster, beskadiger det kun overfladen og ikke kørselsevnen. Rust kan nemt fjernes. Aluminiumfælge er dog meget mere sarte over for grus, mudder og vejsalt. For det første, det øjeblik, materialet bliver bumpet lidt, forekommer der overfladiske ridser meget hurtigt på det klare lag. Hvis der kommer væske ind i disse malingskrammer, korroderer fælgen og den bliver ustabil. Et dybt hul i vejen kan afslutte livet for en sådan beskadiget aluminiumfælg. Reparation af aluminiumfælge er en smule kompliceret, nogen gange umuligt. Et alternativ til fans af aluminiumfælge: Specielle, mere robuste vinter-aluminiumfælge kan fås mod ekstra betaling. Dog kan disse modeller (endnu) ikke konkurrere med stålfælges stabilitet.
Pris
Stålfælge er billigere end aluminiumfælge. Hvis du ikke vil være foruden aluminiumfælge og ikke har så mange penge, kan du overveje at købe brugte fælge. Når man køber brugte aluminiumfælge, skal man sikre at de ikke er beskadigede. Man skal også finde ud af om der er nogen overfladiske ridser og skrammer. Sådanne ridser er tegn på at de er brugte og det er ret normalt. Hvis der ikke er ridser kan det være et tegn på et forsøg på at skjule skader.
Nye eller brugte, aluminium eller stål: Det kan godt betale sig at sammenligne priser
Udseendet
Aluminiumfælge ser altid bedre ud. De lakerede, højglanspolerede eller endda matbørstede, undertiden med kromdele, aluminiumfælge er utvivlsomt meget pænere. Forskellige farvemuligheder (sølv, sort, flerfarvet, samme farve som bilen) får bilejerens hjerte til at slå lidt hurtigere. Aluminiumfælge kan opgradere selv en kedelig familiebil og gøre tunede biler endnu mere iøjnefaldende. Ikke så pæne stålfælge kan i bedste fald pyntes med forskellige plastik hjulkapsler.
Konklusion
Valget mellem aluminium og stålfælge er en personlig ting. Begge modeller har deres fordele og bagdele; hver fører har deres egne prioriteter. Billig og robust eller pæn og lidt dyrere? Hvis du vil kombinere begge dele kan du bruge de pæne aluminiumfælge til sommerbrug og skifte til de mere robuste stålfælge om vinteren.