Trykpunkter

Uanset om du ser et komplekst emne som sænkning af dæktryk som en videnskab eller kunst, så er der nogle retningslinjer, som alle off-road fans bør være opmærksomme på.

Uanset hvilken 4×4 du ejer, eller hvor omfattende dine terrængående gadgets er, så er hjælpemidler som terrænrespons og diff lock ret ubrugelige hvis dækkens trækkraft og ydeevne ikke lever op til de nødvendige standarder.

Udover slidbane design er dæktrykket det afgørende, når det kommer til ydelse af trækkraft. Hvis du ikke sænker dæktrykket til et niveau der er egnet terrænet, vil det ikke kun reducere offroad-ydelsen, men også øge risikoen for skade på både dæk og miljø.

Forøgelsen af ydeevne, som følge af sænkning af køretøjets dæktryk, er knyttet til en stigning i slidbanen idet det er dækket som har et lavere tryk og ikke selve slidebanebredden. Med andre ord, du vil have slidbanen til at strække sig ud i længden; ikke at bøje sig i sidevæggen. Slidbanen er den stærkeste del af et dæk og kan repareres, når det er beskadiget. I modsætning hertil, er sidevæggen dækkets svageste og mest sårbare område, der ikke just kan ikke repareres.

Desværre, med et næsten et uendeligt antal terræntyper derude i verdenen, så er det ikke let at bestemme hvilket tryk der er bedst. Denne situation bliver yderligere kompliceret af andre variabler, såsom køretøjsmasse (inklusive nyttelast), dækstørrelse (større dæk har brug for mere sænkning) og dækkonstruktion. Oveni det, skal du overveje om der er udsving i trykket, hvilket er primært af varme og en stigende vejtemperaturer i løbet af dagen.

Som princip, så kræver løse overflader (sne, mudder og sand) et lavere dæktryk end faste overflader (såsom sten, grus og ler). Tabellen til højre tjener som en grov vejledning til tilpasning af dæktrykket til forskellige terræntyper. Men husk på, at dette kun er retningslinjer, da den ikke tager højde for de ovennævnte faktorer, som kan variere fra tur til tur.

I sidste ende, så er det ikke en videnskab, men en kunst, der forbedres med tid og erfaring.

Tips

• Fabrikantens anbefalede dæktryk er normalt til brug på et normalt asfalteret underlag. Kig ind i bilens brændstofklap, dørudsparing eller i brugervejledningen for at finde dæktrykstabellen. De fleste producenter anbefaler 2,2-2,4 bar for en 4 × 4.

• Sørg for, at du altid har en god dæktrykmåler, kraftig kompressor og punkteringsreparationssæt i din 4 × 4.

• Sænk altid dækkenes tryk, når du kører off-road. Det er sikrere, mere behageligt og langt mindre skadeligt for miljøet.

• Undervurder aldrig effekten af ​​en lille ændring i dæktrykket. Det kan drastisk forbedre din bils gruskørsel og vejkomfort.

• Uanset terræntypen må du aldrig køre med et lavere dæktryk med høj hastighed. Det vil medføre overdreven varme i dækket samt uoprettelig skade og til sidst dækfejl.

• Udfør aldrig en skarp drejning, hvis dine dæk er under 1,2 bar. Hvis du gør det, lægger du pres på dækkets sidevægge, og det kan få dem til at sprænge af fælgen.

• Dine 4 × 4s bagdæk kan sænkes ca. 0,2 bar mere end de forreste dæk, da de ikke bliver udsat for drejninger og sidevægstryk.

• Når du kører over skarpe sten, skal du stoppe med dæktryksænkning, så snart sidevæggene begynder at blive bøjet.

• Som hovedregel skal du aldrig gå under 0,8 bar, når du kører over sten på et HT (motorvej) dæk.

• Kør altid over skarpe forhindringer i stedet for at forsøge at presse dig rundt om dem.

• Pas på, om dine deflaterede dæk tager en blålig farvetone: det betyder, at de er underpumpet og overophedet.

Dækkonstruktion

Måden dit dæk er bygget på kan i høj grad påvirke hvordan det vil reagere på sænkning, Nogle slags dæk bruger en robust gummiforbindelse, der kræver yderligere reducering for at opnå det samme langvarige resultat. Desuden vil et HT-motorvej dæk med en dobbeltsidet sidevæg kræve mindre deflatering end et AT (all terrængående) eller MT (mudder terrængående) dæk, konstrueret med en trelags sidevæg.

Grib din lommeregner

Brug disse tal som en vejledning til hvordan du opblæser dine dæk, afhængigt af de forskellige terræntyper.

  • Tjære: 0% nedsænkning (producentens anbefaling)
  • Grus: 10-15% nedsænkning
  • Bølgepanden: 10-15% nedsænkning
  • Skarpe sten: 10-15% nedsænkning
  • Glatte klipper: 20-50% nedsænkning
  • Mudder: 25% nedsænkning
  • Sand: 50-60% nedsænkning 

Abonnér på nyhedsbrev

Svar til: {{replyComment.author}}
alle felter skal udfyldes
Kommentar blev sendt med succes

Tilbage til toppen