Kameraets kvalitet er meget vigtig
Mennesket reagerer intenst på visuelle stimuli. På nuværende tidspunkt justerer producenterne af automatiske bakkesystemer sig også til dette problem. For at bruge en parkeringshjælp, monteres der et kamera på bagsiden af bilen. Det aktiveres når bilen sættes i bakgear. Det omkringliggende område vises til føreren på en skærm inde i bilen. Kvaliteten og funktionerne på kameraet er afgørende for pålideligheden af billedet på skærmen. Det vandtætte mini-kamera skal derfor også kunne justeres lodret med en vinkel på 180°. Føreren skal også kunne se forhindringer tæt ved jorden. Specielt hvis man kører ind på en forvirrende parkeringsplads i mørke, skal parkeringshjælpen have et godt nattesyn. Integrerede IR lygter med afstande på op til fem meter giver et godt nattesyn. For alle, der ønsker at opgradere en parkeringshjælp, spiller installationen en vigtig rolle. Installationen skal trods alt være vellykket uden stor indsats og teknisk viden. For eksempel, med bakkesystemet fra luis.de, forklæder systemet sig som en nummerpladeholder. Føreren kan nemt udskifte den og tilslutte den til baklyset. Farveskærmen er også forbundet til det 12V indbyggede system og er fastgjort til sugekoppen inde i bilen.
Parkeringshjælp gør forhindringer hørbare
Med ultralydsparkeringssensorerne skal du kunne høre det. Sensorer er monteret på bagsiden og forsiden af bilen; et LED-display angiver placeringen af en forhindring. LED lysene skifter farve afhængigt af afstanden til forhindringen. Det efterfølges af advarselstoner der stiger til en sammenhængende tone. Så skal der bremses. Ved systemer der kun er akustiske, udelades LED lysene. Her skal du kun stole på din hørelse. Udover ultralydmetoden, bruges der også radar målingsteknologi. Fordelene ved sådanne systemer:
- mindre teknisk viden
- vægtbesparelser
- ingen synlige sensorer
- ufølsomhed over for ultralydsbølger.
Ulemperne ved parkeringshjælp: I meget stærk regn kan det føre til målingsfejl.
På trods af parkeringshjælp: Er det vigtigt at se tilbage
Enhver der vil have ekstra komfort når man skal parkere kan nu også vælge et fuldt ud automatisk system. Det tager faktisk rattet fuldstændigt ud af førerens hænder. Først og fremmest, genkender parkeringshjælpen en parkeringsplads der er stor nok. Nu skal føreren bare slippe rattet og følge nogle få instruktioner for at køre bilen perfekt ind på parkeringspladsen. Der er kun lidt "pedalarbejde" der skal gøres - det automatiske system klarer resten. Det er dog vigtigt ikke at stole blindt på denne løsning. Det er stadig nødvendigt at se tilbage selvom du midlertidigt har sluppet rattet. Det beskytter ikke bare dæk og fælge på din bil. Du skal også altid vise hensyn til andre førere og deres biler. Ansvaret for skader er dog trods alt stadig førerens.