Montering og balancering af dæk og hjul

Når du får et nyt sæt dæk eller hjul, vil du gerne have en ekspertmontering og afbalancere dem - medmindre du selvfølgelig er en ekspert, og du har dit eget monterings- og balanceringsudstyr.

Hvad betyder "montering" og "balancering"?

Montering er nemt at forklare - det er simpelthen dén handling hvor man sætter dækkene på hjulene og derefter installerer hjulene på køretøjets aksler.

Balancering er lidt mere kompliceret at forklare. Et hjul siges at være i balance, når tyngdepunktet er lig med rotationsaksen – dvs. når hjulets masse og dækket er jævnt fordelt rundt om akslen, så der ikke fremkommer nogle rystelser nar hjulet drejer rundt. En nemmere måde at forstå begrebet "balanceret dæk" på er at tænke på din vaskemaskine når den kører på spincyklus.

Hvis tøjet er jævnt fordelt inde i vaskemaskinen, er det ikke noget problem. Men når tingene ikke er jævnt fordelt og derfor ikke i balance, så vibrerer det hele, hvilket du helt sikkert ikke vil have sker med dine dæk.

Hvordan virker balanceringen?

Spinbalancering

Din dækspecialist bruger specielt udstyr til at analysere dæk og hjul for at finde eventuelle tunge områder, der kan få dem til at vibrere, når de drejer rundt. En ad gangen placeres dæk- og hjulkonstruktionerne på balanceringsmaskinen og der foretages en række af diagnostiske tests. Maskinen finder der, hvor dækket og hjulkonstruktionen er ude af balance, og retter derefter eventuelle ubalancer ved at anvende små vægte til fælgen på de fundne steder for at udjævne fordelingen af vægten.

Road Force Balancering

Mens spinbalancering roterer dæksamlingen i luften for at finde ubalancer, så simulerer en Road Force balancering vejens tryk på dækket ved at tvinge en stor rulle mod dækket, imens det drejer rundt. Derefter måles afvigelsen fra ideal rundhed, og dækket kan så justeres. Road Force-balancering er i stand til at registrere problemer med dæk som kan overses af spin balancering.

Bredde: Højde: Diameter:
Hastighed indeks:

Hvordan ubalancerede hjul kan give dig en rystetur.

Hvis dine hjul og dæk er ude af balance, kan dit køretur blive påvirket. Hvis du oplever at vibrationer opstår ved omkring 40-45 mph, og forværres efterhånden som du øger din hastighed så er der en chance for at du har et ubalanceret dæk.

De fleste af os er følsomme overfor vibrationer under kørslen, og selv en lille rystelse kan være yderst irriterende. Og det er ikke alt - de gentagne vibrationer kan slide dine dæk op hurtigere sammen med bl.a. bilens hjullejer, støddæmpere og andre fjedre.

Vibrationer kan også forekomme, hvis hjulet og / eller dækket ikke er helt rundt. Hvis der er et højt sted på hjulet og også et højt punkt på dækket, og de tilfældigvis er opstillet med hinanden, så vil den høje spot have en større effekt. En uddannet mekaniker kan normalt rette op på dette problem ved at dreje dækket på hjulet ganske lidt, så de høje punkter ikke længere er i det samme punkt.

Få balance i dit liv

Hvis du skal have nye dæk, eller føler at du trænger til at have dine hjul afbalanceret, så kan vi hjælpe dig med at finde en god mekaniker i dit område.

Abonnér på nyhedsbrev

Svar til: {{replyComment.author}}
alle felter skal udfyldes
Kommentar blev sendt med succes

Tilbage til toppen