Information i bilens dokumenter
Indregistrering – fra oktober 2005 indeholder del 1 af bilens registreringsattest – detaljer om dæk, der er godkendt til bilen. Man kan finde detaljerede oplysninger om dækstørrelser i artikel 15.1, 15.2 og 15.3. - Oplysningerne gives for hver enkelt aksel. Ændringer i forbindelse med dæk er også omtalt i artikel 22. Der er flere størrelser at vælge fra i ældre indregistreringer. Du kan stadig bruge de dokumenter. Hvis kun en enkelt dækstørrelse er angivet i de nye registreringsdokumenter, betyder det dog ikke at kun denne bestemte størrelse dæk er tilladt.
Find flere tilladte dæk
Andre tilladte størrelser kan findes i EEC eller EC Certificate of Conformity, også kendt som CoC dokument (Certificate of Conformity). Siden 2005, skal producenter overrække denne liste, når de sælger en ny bil. Det indeholder forskellige tekniske oplysninger om bilen, inkl. artikler 32 og 50 med oplysninger om alle godkendte dækstørrelser. Hvis du ikke har eller hvis dit CoC dokument bliver væk, kan du bede om det fra producenten, mod betaling. Mange producenter har også lagt databaser op på internettet med en søgefunktion. Hvis dækket ikke er omtalt i registreringsattesten men det er nævnt i CoC dokumentet, så kan det monteres. I tilfælde af, at det bliver nødvendigt at fremvise bevis til politiet og specielt Technical Inspection Association, bør man altid have en kopi af CoC dokumentet i bilen. Dækstørrelsen kan også tilføjes i del I af bilens registreringsattest bagefter, og så er det ikke nødvendigt at have en kopi af CoC dokumentet i bilen. Denne tilføjelse er dog ikke påtvunget.
Individuel rapport eller individuel godkendelse
Hvis dækkene ikke er nævnt i registreringsattesten eller i CoC dokumentet, så skal en ekspert udtale sig om dækket er egnet eller ej. Der opkræves altid betaling for en sådan "exceptionel erklæring", der er nævnt i del I, artikel 22 i registreringsattesten. Eksperten tjekker om dækket er egnet til hjulet - det kræver at dækproducenten udsteder et certifikat. Hvis alt er i orden, vil eksperten udstede en rapport der er almindeligt kendt som General Operating License. Ændringen vil så blive tilføjet til del I, artikel 22 af registreringsattesten, som en ABE skabelon og den er derfor officiel.
Kørsel med ikke-godkendte dæk
Kørsel med ikke godkendte dæk er selvfølgelig ikke tilladt og det kan også blive meget dyrt. Hvis det kun er en del af bilen, der ikke er godkendt - også selvom det kun er et dæk - så er godkendelsen for hele bilen straks ugyldig. Man må ikke køre uden en licens - man bliver standset af politiet. Man kan også miste sin forsikring under disse omstændigheder.