RUNFLAT TEKNOLOGI: Interview med Timo Eisen

Run-flat teknologi (dæk med nødkørende egenskaber) stiger igen i popularitet. For nogle år siden så det ud til, at run-flat dæk var ved at løbe tør for damp, nu er markedsandelen steget markant igen. I et interview med salgsdirektør hos "Wheels" og Key Account Manager hos "Delticom" Timo Eisen talte vi om fordelene og ulemperne ved run-flat dæk, dækkets pris og sikkerhed, hvad dækproducenterne tilbyder til run-flat teknologi, og hvad man skal kigge på når man vælger run-flat dæk.

DAEK-ONLINE.DK:    God dag, Timo!

Timo Eisen:  Hej, Tetiana!

DAEK-ONLINE.DK:   Alle ved, at dækket spiller en særlig vigtig rolle i kørsel og sikkerhed. Der er mange nye teknologier, som forbedrer kørselssikkerheden. En af disse teknologier er Run-flat eller Run On Flat. Hvad er run-flat dæk, og hvordan fungerer princippet "run-flat"?

Timo Eisen:  Run-flat dæk kan stadig bruges på vejene selvom lufttrykket inde i dækket falder, i hvert fald i en vis kilometer afstand og ved lav hastighed. På grund af de betragteligt forstærkede sidevægge af run-flat dæk kan de bære køretøjets vægt uden luft. De specielt konstruerede dæksider forhindrer også, at dækket løsner sig fra fælgen. Det løbende princip er derfor baseret på dækkets selvbærende forstærket sidevæg. Dette forhindrer sammenklemning af dæksiden mellem vejen og fælgen samt at dækket kan glide af fælgen. I en nøddeskal, er det hvad et run-flat dæk er, og hvordan det virker.

DAEK-ONLINE.DK:    Det er en ret interessant teknologi efter min mening. Hvordan kan man genkende et run-flat d æk?

Timo Eisen:  Hvert dæk har en passende markering på sidevæggen, der angiver størrelse, fabrikant, model, DOT og andre detaljer. Run-flat dæk har en anden speciel mærkning. Dette varierer dog afhængigt af dækproducenten. Mærkningen kan for eksempel være ROF, RFT, EMT, RCS, SSR, ZP for nultryk eller DSST. Eller bare "RUNFLAT." Men der er altid et særligt mærke på dækkets sidevæg.


 Timo Eisen

DAEK-ONLINE.DK:    Tak skal du have! Og hvad med handlende? Er du n ødt til at kigge på dækket for, at se om det har run-flat teknologi?

Timo Eisen:  Nej selvfølgelig, hvis du leder efter et sådant dæk skal du kontrollere dæksidevæggen for at se, om det er et run-flat dæk. De nævnte producenters identifikationer kan findes på vores hjemmeside, hvis du leder efter et specielt dæk. Det betyder for eksempel, at du kan filtrere for bestemte mærker af dæk med run-flat funktioner.

DAEK-ONLINE.DK:  Og hvad er fordelene og ulemperne ved run-flat dæk?

Timo Eisen:  Den største fordel er tydeligt sikkerheden. Selv med et pludseligt fald i tryk eller med langsomt trykfald, er det sikkert at fortsætte med at køre bilen, da du kan styre køretøjet. Et pludseligt trykfald, den klassiske punktering på den anden side, er livstruende og forskrækker mange chauffører, især på motorvejen ved høje hastigheder. Det er anderledes med run-flat dæk, fordi den videre rejse er garanteret selv med den sædvanlige dækskade. Noget der ellers kræver hjulskifte på livstruende steder, som f.eks. i det farlige nødspor på motorvejen, på landeveje eller i lange tunneler, fjernes derfor. En anden stor fordel er komforten. I tilfælde af skader behøver du ikke skifte hjulet selv eller på et værksted, men du kan normalt kontakte forhandleren direkte på grund af det store udvalg af run-flat dæk. Ved hjælp af run-flat dæk, behøver du ikke have et ekstra dæk, som igen øger bagagerummets volumen med op til 80 liter. En anden fordel er, at vægten af reservehjul er elimineret, og dermed bliver energi og brændstof sparet. Men fordele kommer sammen med ulemper. De kan ses i prisen. Run-flat dæk er dyrere end konventionelle dæk. Vægten på et dæk er også lidt højere på grund af udformningen af dens gummi. Mere vægt betyder altid energiforbrug, hvilket medfører et ekstra forbrug. På nuværende udviklingstrin er dette dog stort set på niveau med konventionelle dæk.

DAEK-ONLINE.DK:    Fint, tak! En af de st ørste fordele ved run-flat dæk er, at du stadig er mobil i tilf ælde af punktering. Hvor langt og hvor hurtigt kan du køre med et punkteret dæk?

Timo Eisen:  Rækkevidde og hastighed er selvfølgelig begrænset, fordi dækket er i undertryk i tilfælde af punktering. De kendte producenter angiver en hastighed på op til 80 km/t samt en rækkevidde på ca. 80 km i den beskadigede tilstand. Højere hastigheder eller længere intervaller anbefales dog ikke. Hvis et køretøj er forsynet med run-flat dæk på fabrikken, finder du de specifikke rækkevidder og hastigheder i bilens instruktionsbog.

DAEK-ONLINE.DK:    Har run-flat dæk ogs å den såkaldte brændstofbesparende teknologi ?

Timo Eisen:  Run-flat dæk sparer naturligvis vægten af et ekstra dæk, men det kræver også lidt mere energi, fordi run-flat dæk er tungere end konventionelle dæk. Jeg ville sige, at det er ved at udligne sig. Et brændstofbesparende dæk, nemlig et dæk med lav rullemodstand, er ikke automatisk ensbetydende med et run-flat dæk. Dog er brændstofbesparende teknologi og run-flat egenskaber ikke det samme.

DAEK-ONLINE.DK:    Hvilke m ærker tilbyder run-flat technologi?

Timo Eisen:  Der er nu en bred blanding af mærker i forskellige prissegmenter. Nogle af disse producenter omfatter Bridgestone, Michelin, Continental, Goodyear, Dunlop, Pirelli, samt Falcons, Nokian, Kumho, Hankook, Nexen, Yokohama og andre. Der er nu mange mærker, der er tilgængelige i forskellige størrelser.

DAEK-ONLINE.DK:    Og afh ænger prisen af mærket?

Timo Eisen:  Med hensyn til priser skal det siges, at et run-flat dæk er dyrere end et konventionelt dæk på grund af dets specielle design og teknologi. Forskellene inden for mærkerne er i den sædvanlige mærkestruktur til hinanden, for eksempel vil et Michelin-dæk være betydeligt dyrere end et fra Hankook.

DAEK-ONLINE.DK:    Jeg forst år. Og kan run-flat dæk monteres på alle køretøjer?

Timo Eisen: Brugen af run-flat dæk anbefales altid til køretøjer, der er fabriks udstyret med sådanne dæk. I disse køretøjer tages de kræfter der virker på støddæmperne i betragtning af de stivere dæk sidevægge. Derudover har køretøjet brug for en dæktryksmonitor, for at kunne udstyres med run-flat dæk. Det er meget vigtigt, at føreren opdager når dækket taber tryk. Derfor er dæktryksreguleringen obligatorisk. Run-flat dæk anbefales således generelt på køretøjer der har sådant udstyr installeret siden produktionen på fabrikken eller til køretøjer, der kan udstyres med det senere.

DAEK-ONLINE.DK:    Kan run -flat dæk rent faktisk køres på en "normal" fælg?

Timo Eisen:  Ja, det er muligt. Men der er en risiko for, at run-flat dækket vil springe af fælgen, når der er trykfald. Dette kan ske i en ekstrem situation, for eksempel i et skarpt sving eller under en undvigende manøvre, når dækket er tomt. Her ligger fordelen af såkaldte Extended Hump fælge. Disse er fælge der har det tekniske navn EH2 eller EH2 +. På grund af den særlige form af disse fælge gives der mere stabilitet og sikkerhed til dækket, og risikoen for, at run-flat dæk kan hoppe af fælgen elimineres. Dette er dog ikke et krav. Du behøver ikke nødvendigvis en tilsvarende run-flat fælg, og derfor behøver du ikke nødvendigvis at bruge run-flat dæk til run-flat fælgen. Det kan være blandet.

DAEK-ONLINE.DK: BMW spiller en banebrydende rolle i run-flat og dæk og udstyrer flere modeller med denne teknologi s om standard. Er run-flat dæk obligatoriske for alle BMW modeller?

Timo Eisen:  Selv om BMW betragtes som en meget tidlig pioner inden for denne teknologi, er brugen af dette dæksystem ikke obligatorisk. Det skal dog bemærkes, at disse køretøjer normalt ikke har noget reservedæk. Så hvis et køretøj er designet af fabrikanten til at bruge run-flat dæk, og du bytter disse run-flat dæk om til konventionelle dæk, skal du vide, at mobiliteten i tilfælde af punktering afhængigt af køretøjet, måske ikke længere eksisterer. Selvom du senere udstyrer køretøjet med et andet reservedæk, skal du huske at anskaffe de værktøjer som skal bruges, og tjekke om der er tilstrækkelig sikker lagerplads til rådighed for dem.

DAEK-ONLINE.DK:    Godt tak. Jeg vil gerne sp ørge lidt mere om dækmonteringen. Hvor kan run-flat dæk monteres og kan du selv gøre det?

Timo Eisen:  Run-flat dæk skal altid monteres af en autoriseret forhandler. Der er såkaldte WDK (The Trade Association of the German Rubber Industry) certificerede forhandlere. Sådanne certifikatdokumenter er en kvalitetsstandard vedrørende uddannelse af montører og montagemaskiner. Kunden der er interesseret i dæk, kan hurtigt og nemt vælge en specialiseret forhandler fra deres område fra mere end 10.000 montagefirmaer, for eksempel www.DAEK-ONLINE.DK. Selvmontering anbefales normalt ikke, da dækkene kræver særlig montage og let kan beskadiges, hvilket øger risikoen for ulykker signifikant.

DAEK-ONLINE.DK:    Og hvad skal man overveje, n år man skifter run-flat dæk? Du sagde, at kvalificerede forhandlere er vigtige?

Timo Eisen:  Håndteringen af run-flat dæk skal altid trænes, og så er samlingen hverken kompliceret eller dyr. En ikke-trænet person med forkert udstyr, kan forsage såkaldte perleskader på dækket, som så kan blive kritisk, så snart dækket bliver varmt eller er stærkt belastet. Run-flat dæk bør håndteres af specialforhandlere.

DAEK-ONLINE.DK: Godt forst ået. Mange tak. Kan du måske fortælle mig, om et punkteret run-flat dæk kan lappes?

Timo Eisen:  Det er et meget interessant spørgsmål. Lapning af run-flat dæk anbefales ikke eller afvises af fabrikanterne. Det vil sige, et dæk der har en punktering, en skade eller noget andet bliver ikke repareret, men erstattet. Dette skyldes dækkets design og dækkets specielle sidevæg, efterfølgende skader på et fladt dæk ses ikke nødvendigvis.

DAEK-ONLINE.DK:   Og hvad med run-flat og TPMS?

Timo Eisen:  TPMS står for dæktrykovervågningssystem. Et run-flat dæk viser ikke nødvendigvis tryktabet sammenlignet med et konventionelt dæk. Et run-flat dæk med tryktab føles ved kørsel, f.eks. i bytrafik, helt "normal". Dette er farligt, for da er der allerede sket skader og du måske derfor ikke følger dækproducentens begrænsninger med hensyn til dækkets hastighed og restkilometer. Derfor er det vigtigt, at køretøjer med run-flat dæk har et passende dæktrykovervågningssystem. For køretøjer, der er designet til run-flat dæk på fabrikken, er disse dæktryksovervågningssystemer altid installeret.

DAEK-ONLINE.DK:    Godt. Det ville v ære alt. Mange tak for hjælpen.

Abonnér på nyhedsbrev

Svar til: {{replyComment.author}}
alle felter skal udfyldes
Kommentar blev sendt med succes

Tilbage til toppen