Loughborough University kan have lavet et gennembrud i jagten på en pur renlig diesel.
Et britisk forskerhold på Loughborough University i Leicestershire, England, hævder, at det har et nyt system som kan reducere og eventuelt komplet eliminere farlige Nox-udslip fra dieselmotorer. Holdet siger, at med den rigtige økonomiske støtte kan teknologien komme på markedet om to år.
Dette system kaldes for ACCT (ammoniakdannelses- og omdannelsesteknologi), og omdanner den lettilgængelige dieseludstødningsvæske som anvendes af de fleste dieseldrevne køretøjer, adBlue, til en ammoniakrig løsning, der nedbryder nitrogenoxider og efterlader kun uskadelig kvælstof og vand. Nøglen er, at ACCT kan fungere ved en lavere temperatur end adBlue, som har brug for en højere driftstemperatur for at fungere ordentligt.
Foreløbige rapporter, baseret på en undersøgelse af Skoda taxier, viser, at den nye teknologi kan opfange 98 procent af Nox, sammenlignet med de 60 procent som er forbundet med det nuværende system.
Professor Graham Hargrave, en af forskningens ledere, siger, at NOx kun er det første skridt. "NOx er et stort problem", siger han, "men i virkeligheden er det fundamentalt et punktudslips problem. Hvis vi kan reducere udslippet af Nox i de steder hvor det er størst, så vil vi være i stand til at reducere udslippet af CO2, hvilket sket over det hele".
Holdet ønsker at fremskynde spredningen af teknologien, og vil derfor gerne have et samarbejde med en større leverandører og ikke kun en enkelt producent.
Forskningen er rettidig, specielt i betragtning af, at byer og lande forsøger at finde ud af, hvordan de rense deres luft. Rom, sammen med Paris, Madrid, Mexico City og Athen har i sinde at forbyde diesel i centrum af byerne.
Porsche holder sig til benzin i mindst endnu en generation af deres Cayenne-serie, mens FCA planlægger at stoppe brugen af benzin i 2022. Ford har dog lige tilføjet en ny Power Stroke V-6 til sin F-150 line up. Uanset hvad de gør, så vil alle producenter være opmærksomme